Wednesday, December 16, 2009

bahagia???

betul ke kalau kita tengok orang bahagia...
"eh,bestnye orang tu"
"bahagianye die"
"anak isteri cantik..pandai....kaya...mewah"
"sesuaila dorang 2"
"erm,takde masalah pun dorang kan"

selepas satu kejadian,buat saya sedar dan insaf sangat
saya seorang yang judgemental(suka nilai orang..betul ke istilah saya ni)
saya suka tengok luaran orang
maksud saya..
jika luarannya baik
elok
BAHAGIA
saya berasakan itulah kehidupan seseorang
namun
saya silap
siapalah kita untuk menilai orang
jujur
saya sangat mudah mengagumi kebahagiaan orang
bukan kerana saya tidak bahagia
saya sangat bahagia dengan keluarga saya
saya sayang mak abah,adik-adik,kawan-kawan saya
syukur...saya bahagia bersama mereka

saya terkejut
kesedihan boleh melawat kebahagiaan itu
tidak kira sebahagia mana mereka sebelum ini
semewah mana mereka sebelum ini
secantik mana isteri anak mereka sebelum ini
lawatan yang tidak diketahui bila akan pulangnya kesedihan itu

saya akur
saya insan yang lemah
doa
usaha
tawakal
yang mampu saya titipkan
semoga

keBAHAGIAAN

menjadi milik semua
dunia dan akhirat
amin ya rabb al-amin

8 comments:

nona said...

bahagia itu tidak akn menjengah tanpa sengsara.
bahagia itu tidak akan lame tanpa usaha.
dan bahagia itu berbeza dr setiap kaca mata.

pearl jade said...

na...sgt indah ayat ko
malu i na
thanks 4 sharing
n peringatan utk smua =)

nona said...

same2.
jadi,bahagia untuk setiap individu adelah berlainan.

kekalkan kebahagiaan yg anda ade.
muax!

MakTEH said...

majid,
kite nmpk org itu bahagia tp kite xtau isi hati die.
kite rase kite xbhagia mcm die tp org tu nmpk kite lebih bahagia.
mmg cmtu jid.

Jd, xyah pndg org laen.

Enjoy yourself, appreacite surround you and dekatkan diri pd-Die. (ingatan tok aku gak) Ble aku betul2 dekat pd-Die, aku rase bahagia sgt2 yg kekal. n tu lg bermakna.
Jgn bersedih sgt ble xbahagia. sumenye ujian buat kite. moga kite lulus supaya Allah bg reward kebahagian yg kekal utk kite.
Aku sayang ko jid.. ehehe..

pearl jade said...

mak teh ~thanx byk2 ya utk peringatan..btul ckp ko..rsenye bile sume org bezakan2 diri ngn org len,2 yg wt kte jeles...nk sme mcm org 2
huhu..ak pn xsedar ble ko ckp bile kte tgk org,rupenye org 2 pn tgk kte gak
insyaALLAH lpas ni kena lebig bersyukur dgan ape yg ade

AdH said...

Bahagia itu ketenangan :)

Ada empat perkara di dunia yang memberi kebahagiaan ;
1)Isteri yang solehah
2)Kenderaan yang baik
3)Jiran yang baik
4)Rumah yang luas (lapang)

Susah tak nak capai no 1? Uhuhu..sesiapa yang kurang sabar sebelum kahwin tu belajar-belajar mujahadah dengan nafsu. Banyakkan bersabarrrr..

Suhaili, semoga Allah memberkati hidup dengan memberi kebahagiaan di dunia dan di akhirat.

Apa itu berkat?
Maknanya bertambah kebaikan
Maka mari kita berdoa semoga Allah memberkati kita semua.

SALAM MAAL HIJRAH 1431.
Mari membuat transformasi diri ke arah yang lebih baik! (",)

p/s : Akak dah dapat tempat posting :D

pearl jade said...

kak ADH...syukran jazilan kak
da lme xdgar nasihat dr akk
rindu la.hehe
ooo rupenye 4 bnda 2 kunci kebahagiaan.insyaALLAH sye cube capai empat2 2..
ble sye tgk blik,mmg btul jiran yg baik akn menjanjikan kebahagiaan
ehem...jiran akk 2 merangkap husbad tsayang la kn...mmg membahagiakan la kak.hehehe

tahniah ya posting kt melaka...sonoknye dpt posting kt kg halaman...dkt ngn sume org
bertuah akk =)

iely farhana ab razak said...

hye jid=)
1st tym ak stalk blog ko..dis topic realy attract me..yup2..really agreed wut u wrote..not all who seems really happy is enjoyng their lyfe..sumtym thres people fl realy hurt inside..u know wut i mean rite..but..everythns happen is for our thought..forever thought...btw,thanx jid 4 bein thre 4 me yar..=)

 

Travelblog Elly Jade Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork