Saturday, January 01, 2011

segmen: kenangan hari pertama darjah 1


salam semua...isnin ni hari persekolah untuk sesi baru nak mula kan? pastinya yang paling berdebar2 murid2 darjah 1. tapi murid2 sekarang mungkin dah berani kan. sebab dah ada 2 tahun sekolah prasekolah..rasanya cikgu baru macam saya pulak yang seram nak mengajar murid2 tahun 1. hehe...sungguh! ini pertama kali saya mengajar darjah 1 sebab saya baru je posting akhir tahun lepas. jadi, saya nak tahu apa agaknya pengalaman bloggers yang lain masa darjah 1 dulu. sebab saya nak ambil pengalaman kalian untuk saya praktikkan masa berjumpa murid2 tahun 1 nanti. classroom control memang penting. nak garang ke, ke nak berlembut dengan dorang? hehe...

ok, saya cerita dulu ya pengalaman saya. yang saya ingat, masa darjah 1, cikgu garang gila. tapi masa 1st day datang sekolah, saya tak ingat sangat. yang saya ingat, kawan pertama saya ialah fathiyah. sebab dia sangat tinggi orangnya dan ayah dia pakai kopiah putih kalau tak silap saya. saya tak nangis kot dalam kelas. saya siap suruh ayah saya balik rumah tak payah tunggu. TAPIIIIIIIIIII... saya nangis lepas sekolah dekat pokok mangga sebab ayah saya lupa ambil saya. dia ingat mak yang amik. waaaaaaaaaaaa....saya nangis2 peluk pokok mangga kat sekolah. orang kantin siap bagi makan butter cookies dengan air laici.. sampai sekarang saya ingat. rasanya sebab 2 saya tak suka air laici kot..haha

baiklah. ape pengalaman anda pula. harap dapat tolong saya ya untuk menangani anak2 murid saya nanti...tak payah jadi follower saya. ni sekadar kongsi pengalaman. harap dapat tag mana2 kawan yg jadi cikgu atau ada pengalaman best. harap dapat tolong saya ya yang masih baru mengajar ni...kalau tak nak tag pun takpe.then, tinggalkan URL kat komen box ya..hehe..saya mulakan dengan tag..

4 comments:

kiwi said...

tq tag kiwi :)

jat said...

waaa jid igt kenangan darjah 1?!
huuu kte xigt pe dah.
memory yg ada ms stdrd 3 ke atas je.
sayang kn.
tp time tadika igt lg.. hehehe

tp kn jid, dulu2 klu cite psl bdk2 prmary school, msti ada cite psl buang air. ada jgk ms kte skolah dulu. cikgu2 kna handle bdk2 yg xbrapa berani@pndai bgtau nk g toilet ke apa ke.. mjur dkt skolah ada xtra pants n kain.

n 1 more, dulu mak cite, abg kte ms djh 1, dh msuk clas lpas mak anta, mak balik abg pn klua lari cr mak. ckgu clas la yg kna pujuk bagai. lama jgk. mkn hari.

jid ngaja brapa clas djh 1? all da best ya! =)

Elly Jade said...

ijat..waaa thanx 4 d tips
lupa ada bdk2 x reti g toilet
ok nnt kte ingtkn dorg
seramnya....kalao yg terlepas x tahan 2.kalo lari crik mak,hbisla..cmne nk pjuk.huhu

jat said...

haha.. jid,

smlm tgk berita, ada tunjuk bdk2 djh 1 msuk skolah.. haha mcm comel je tgk diorg. ada yg buat keje sendiri la. mnguap ngantuk la, tayang muka boring la yg nangis pun ada..

mcm2 ragam knk2 ribena ni kan jid. x saba nk dgr yr xprience plk.. s a tcher msti ada byk pngalaman lg ni. 1st time n 1st day handle adik2 sndard 1.

chayokk jid!!!

 

Travelblog Elly Jade Copyright © 2014 Designed by Alieff Artwork